Interview strategisch beleidsplan Bevolkingsonderzoek Nederland: “Geen abracadabra maar een plan waarin iedereen zich kan herkennen”

16 juli 2024

Bevolkingsonderzoek Nederland (BVO) werkt samen met Futureconsult aan hun nieuwe strategische beleidsplan. Onze adviseur Aileen Schuurmans werd door het personeelsmagazine van (BVO) ScreenFlits geïnterviewd over hoe het plan tot stand komt. Lees het interview hieronder:

Welke kant willen we op met Bevolkingsonderzoek Nederland? Welke doelen hebben we voor ogen? En met welke externe trends en ontwikkelingen hebben we de komende jaren te maken? Op dit soort belangrijke vragen geeft het strategisch beleidsplan een antwoord. Omdat ons huidige plan tot en met 2024 loopt, is het tijd voor een flinke update en nieuwe speerpunten. Bestuurssecretaris Bart Arbouw trekt de kar, adviseur Aileen Schuurmans van Futureconsult ondersteunt hem in het proces en zorgt voor een blik in de toekomst.

Bart legt uit: “Ons huidige strategisch plan gaat nog over de periode waarin de transformatie naar één landelijke organisatie plaatsvindt. Nu deze verandering zo goed als voltooid is, kunnen we echt vooruit gaan kijken. Dat moet ook nadrukkelijk in het nieuwe beleidsplan naar voren komen. De bedoeling is ook dat het nieuwe plan concreter wordt, zodat afdelingen met duidelijke doelen aan de slag kunnen.”

Aileen onderstreept: “Zo’n strategisch beleidsplan kan eraan bijdragen dat alle neuzen in de organisatie dezelfde kant opstaan. Het helpt als iedereen weet wat we willen bereiken en wat we met z’n allen gaan doen.”

Van start

Woensdag 24 april was de aftrap met het managementteam en de Raad van Bestuur over de strategie. Bart: “Tijdens deze bijeenkomst hebben we onder meer het huidige strategisch beleidsplan bekeken. Wat is klaar? Wat loopt er nog? En wat hebben we nog niet opgepakt, maar willen we wel meenemen in het nieuwe plan?”

Naast bestaande aandachtspunten is er ook ruimte voor nieuwe thema’s: “Zo zijn we binnen de organisatie momenteel al bezig met een project over cultuur en kernwaarden. Verder is de afdeling Marketing & communicatie bezig met een positioneringstraject. Hoe kijken externe partijen zoals het RIVM en het ministerie van VWS naar Bevolkingsonderzoek Nederland, en hoe willen wij dat zij ons gaan zien? Ook dat soort onderwerpen krijgen een plek in de strategie.”

Toekomst

Behalve naar de thema’s die nu spelen, kijkt het strategisch plan ook naar de toekomst. Aileen: “Bij Futureconsult zijn we gespecialiseerd in het gesprek voeren en het nadenken over de toekomst op allerlei mogelijke manieren. Op dit moment werken we veel voor zorgorganisaties. Voor de zorg is het namelijk een spannende tijd met allerlei ontwikkelingen die er spelen. Dat geldt ook voor Bevolkingsonderzoek Nederland. Welke technologische trends en medische ontwikkelingen komen er bijvoorbeeld op de organisatie af? Denk alleen al aan artificial intelligence (AI).”

“Verder kijken we naar de belangrijke trends in de maatschappij. Hoe staat het met het vertrouwen in de overheid en de wetenschap? Wat zijn de gevolgen van een nieuw kabinet voor Bevolkingsonderzoek Nederland? Er is nu bijvoorbeeld veel aandacht voor preventie, maar blijft dat straks ook zo? Die trends brengen wij in kaart.”

Bart vult aan: “Dit soort belangrijke toekomstinformatie helpt ons om de organisatie wendbaar te houden. Stel dat toekomstige medische ontwikkelingen ertoe leiden dat er straks een nieuw bevolkingsonderzoek bijkomt. Dan kunnen we dat maar beter vroegtijdig weten, zodat we er straks op kunnen inspelen en er als Bevolkingsonderzoek Nederland klaar voor zijn.”

Van iedereen

Op de vraag wie er betrokken is bij het maken van de nieuwe strategie, antwoordt Bart duidelijk: “Dat strategisch beleidsplan moet van iedereen in de organisatie zijn, niet van een paar mensen in de bestuurskamer. Daarom organiseerden we verschillende informatie- en werksessies. We praatten met leidinggevenden, de ondernemingsraad, de Raad van Toezicht en met belangrijke partners van buiten. Wat vinden zij sterke en zwakke punten van Bevolkingsonderzoek Nederland? En welke trends en ontwikkelingen zien zij op ons afkomen?”

Na deze verkennende gesprekken gaan ook de medewerkers meepraten: “Tijdens de BVO NL beleidsdag op 31 mei organiseerden we verschillende workshops waarbij we medewerkers vroegen hoe onze organisatie er in de ideale wereld zou moeten uitzien.”

Aileen: “Op die dag hebben we met elkaar het droombeeld van de organisatie geschetst. We konden bijvoorbeeld samen een sciencefictionverhaal schrijven, de toekomst letterlijk gaan bouwen van LEGO en verschillende toekomstscenario’s schetsen. En zo waren er nog tal van manieren om erachter te komen wat voor organisatie we voor ogen hebben.” Bart: “We wilden iedereen de kans geven om mee te denken op een manier die bij je past.”

Concrete doelen

Als alle informatie en ideeën zijn opgehaald, gaan Bart en Aileen weer in overleg met de Raad van Bestuur. Bart: “Op basis van alle gesprekken en workshops kiezen we dan een aantal doelen die we concreet willen maken in de strategie. Die doelen kunnen afdelingen dan weer opnemen in hun jaarplan. Zo’n jaarplan beschrijft de activiteiten die een afdeling wil ondernemen, om hun bijdrage aan de doelen te leveren.”

“Maar zover is het nog niet. Eerst gaan we verder met de voorbereidingen voor het strategisch beleidsplan. Als alles volgens plan loopt, kan Futureconsult in de zomer het plan gaan schrijven. Ik ben ervan overtuigd – en dat is ook de ambitie van de Raad van Bestuur – dat er straks een plan ligt waarin iedereen zich kan herkennen. Geen abracadabra bedacht in een bestuurskamer, maar een herkenbaar plan waar we met z’n allen aan hebben gewerkt.” Het nieuwe strategisch beleidsplan voor 2025 en verder moet uiteindelijk in november helemaal klaar zijn.

Wil je meer weten over hoe we je kunnen ondersteunen bij het opstellen van een nieuwe strategie of beleidsplan voor jouw organisatie, neem dan contact met ons op.